Vroeger

Door de jaren heen heeft de brandweer heel wat diverse interventievoertuigen gebruikt. Hieronder vind je een overzicht van de wagens die vroeger tot het wagenpark van de brandweer Brasschaat behoorden.
 
De halfzware autopomp Magirus met opbouw van Landuyt werd in 1960 in dienst genomen. Het voertuig verliet het korps in 1982 waarna het nog gebruikt werd bij de vroegere verbrandingsoven. Hiervoor werd de cabine van de wagen verkort en gebruikt als kipwagen.

 
foto Kris Henderikx

Eveneens in 1960 kwam een materieelwagen Desoto in dienst. De wagen werd uit dienst genomen in 1982 waarna hij werd verkocht aan de 2e mobiele kolonne van het Rode Kruis van Antwerpen die hem in een wit kleedje stak. Nadien werd de wagen in met een groene kleur in een militair jasje gezet. De wagen is nu in privé bezit van adjudant Erik Thys van de brandweer Brasschaat.

 
 foto Jean-Paul Salden 

De lichte autopomp Commer (1967) werd uit dienst genomen nadat de tankwagen Ford Cargo in 1986 zijn intrede maakte in het korps. De Commer werd eerst aan het brandweermuseum Amufeu in Brussel geschonken. Toen dit opgedoekt werd verhuisde de wagen naar de brandweer Moeskroen waar hij vandaag de dag nog steeds staat.

 
foto Jean-Paul Salden 

In 1973 kwam de Vomada elevator de kazerne binnen gereden. Het voertuig werd gesubsidieerd geleverd doch bleek een zeer logge wagen te zijn. Het manoeuvreren met de grote hoogwerker bleek geen succes te zijn en ook de elektronica functioneerde niet naar behoren. De wagen werd nadien verkocht aan Maes hoogtewerkers.

 
foto Kris Henderikx 

De eerste commandowagen van het korps werd in 1974 geleverd. De Ford Granada werd met ministeriële subsidies geleverd.

 
foto Kris Henderikx 

De Unimog boswagen werd in 1975 door de firma Somati geleverd. De wagen werd gebouwd volgens het ministeriële lastenboek en bevatte een cabine voor 5 personen en een tank van 1200 liter water. In 2003 werd de wagen in een nieuw jasje gestoken en ruilde het zijn fluo-oranje kleur voor het klassieke brandweerrood. Bij een felle heidebrand in 2011 raakte het voertuig en de bemanning ingesloten door het vuur. De manschappen dienden de wagen achter te laten en te rennen voor hun leven. De wagen werd zwaar beschadigd door het hevige vuur zodat deze niet meer bruikbaar was. De wagen is nu in privé bezit van adjudant Erik Thys van de brandweer Brasschaat.

 

In 1977 werd een snelle hulpwagen Dodge geleverd. De wagen werd een kleine 10 jaar later uit dienst genomen waarna hij nog enkele jaren in dienst was bij de gemeentelijke technische dienst. Ook dit betrof een ministeriële aankoop.

 
foto Kris Henderikx 

In 1981 werd een nieuwe commandowagen Ford Fiesta geleverd.

 
foto Jean-Paul Salden 

De firma Vandecasteele uit Brasschaat mocht in 1982 een materieelwagen Ford Custom leveren. De wagen heeft slechts enkele jaren dienst gedaan en werd nadien overgedragen aan de technische dienst van de gemeente Brasschaat.

 
foto Kris Henderikx 

In 1982 kreeg de brandweer Brasschaat haar eerste autoladder. Het was een Ford Custom waarbij het ladderpakket afkomstig was van de brandweer Brussel. De wagen was tot 1990 in dienst.

foto Jean-Paul Salden 

De eerste tankwagen van het korps werd geleverd in 1986 en moest de lichte autopomp Commer en de snelle hulpwagen Dodge vervangen. De Ford Cargo had een cabine voor 3 personen en vervoerde 6000 liter bluswater. Tevens had het voertuig een hydraulische reddingsset Lukas aan boord. In 2009 werd de wagen uit dienst genomen en verkocht aan een brandweerkorps in Chili.

 

in Chili

In 1990 nam de brandweer een autoladder Riffaud met een ladderpakket van 24 m hoogte in dienst. De wagen vertoonde echter vaak problemen met de elektronica hetgeen onvoorziene situaties op interventies opleverde. De wagen stond ook vaak buiten dienst wegens technische problemen. De laatste interventie van de Riffaud autoladder was de grote brand van een horecazaak in 2006. Nadien werd de wagen verkocht aan een brandweerkorps in Chili.

foto Kris Henderikx   

In 1997 kreeg de brandweer een oud interventievoertuig Renault Espace van de politie Brasschaat. De wagen werd door de brandweer ingezet als commandowagen. Het voertuig werd gebruikt tot deze compleet versleten was en ruim 300.000 km op de teller had. In 2008 werd de wagen vervangen door een nieuwe commandowagen.

Eind 2012 werd de dienstwagen, een Ford Focus Clipper, vervangen door een nieuw exemplaar. Het oude voertuig is momenteel in gebruik door de technische dienst van de gemeente Brasschaat.

De personeelswagen, een Ford Transit,  werd eind 2013 uit dienst genomen en vervangen door een nieuw voertuig. Het oude voertuig werd verkocht.

Tot 2005 deed de Mercedes-Benz Ecovan (1996) een multifunctionele (lichte) autopomp, dienst als eerste hulp. Nadien werd dit voertuig als tweede hulp ingezet. Deze wagen werd destijds aangekocht omwille van zijn, relatief kleine afmetingen. De idee was dat dit voertuig hierdoor zeer wendbaar was om o.a. private oprijlanen te betreden. Het voertuig werd begin 2015 uit dienst genomen en verkocht aan de interventiedienst van het chemisch bedrijf 3M te Zwijndrecht.

De Mercedes-Benz 1017F is een halfzware autopomp die in 1979 het levenslicht heeft gezien. In de loop der jaren werd deze omgevormd tot een multifunctionele autopomp. Na 36 dienstjaren heeft dit voertuig een eervolle bestemming gekregen bij vzw Blusch Maatschappij van Wommelghem. 

Hieronder vind je nog enkele foto’s van oude voertuigen en aanhangwagens.

 

foto’s Jean-Paul Salden

De brandweer Brasschaat was vroeger een Z-korps en kreeg hierdoor een ziekenwagen. De twee Volkswagen ziekenwagens (type T2B en T3) werden echter steeds bij het vroegere Vesalius ziekenhuis gestationeerd.

 
foto Jean-Paul Salden  foto Jean-Paul Salden